Zoals je weet is op een snorfiets het dragen van een helm op steeds meer plaatsen verplicht. Deze regelgeving begon in Amsterdam en wordt waarschijnlijk ook landelijk doorgevoerd. Als je dan toch een helm moet dragen, waarom zou je dan niet kiezen voor een snelheid van 45 km per uur? Door je snorscooter om te laten keuren naar een bromfiets, kun je gewoon op je vertrouwde scooter blijven rijden, maar dan wel een stukje vlotter.
Vanaf 2023 kan je sneller omkeuren bij een RDW-erkenninghouder:
We adviseren u te wachten, omdat u vanaf 1 januari 2023 voor deze ombouwkeuring (in de meeste gevallen) terecht kunt bij een RDW-erkenninghouder. Bij deze erkende bedrijven kunt u waarschijnlijk veel sneller terecht dan op een RDW-keuringsstation. Ook zal een erkenninghouder vaker bij u in de buurt zitten. Er zijn nu nog geen bedrijven die deze keuringen mogen doen.
Je snorfiets om laten keuren naar een bromfiets: wat houdt dat in?
Als je het wilt, dan kun je zonder problemen je snorfiets laten ombouwen naar een bromfiets. Hier komen twee zaken bij kijken:
- Techniek: ombouwen naar 45 km
- Keuring door de RDW of RDW-erkeninghouder (RDW erkende scooterdealer)
Het technische gedeelte is het ombouwen: de maximum snelheid van de snorscooter wordt opgevoerd. Dit kan bij vrijwel alle scooters probleemloos gedaan worden. Het gaat niet ten koste van de betrouwbaarheid en veiligheid van je scooter. Daarbij blijft de garantie behouden en blijft ook je verzekeringspremie gelijk. De keuring houdt in dat het RDW erkende bedrijf controleert of je brommer daadwerkelijk voldoet aan alle eisen die er gesteld worden aan 45 km voertuigen. Dit kan dus vanaf 2023 ook bij ons of uw eigen door het RDW erkende dealer.
Wat wordt er gecontroleerd?
Na het ombouwen van een snorscooter naar een brommer, ben je verplicht om je brommer te laten keuren. De RDW erkende instantie controleert je brommer dan op de volgende punten:
- Motortype en motornummer
- De remschijven, remblokken en remslangen
- Verlichting
- Banden
- Balhoofdlagers
- Wiellagers
- Motornummer en chassisnummer
- Snelheid
De snelheid van de scooter wordt getest. Daarbij wordt er ook gekeken naar de remmen: deze moeten natuurlijk goed in orde zijn als je op een hogere snelheid rijdt!
Wat moet je regelen na het omkeuren van je scooter?
Als je brommer aan alle eisen voldoet, ontvang je een kentekencard en een tenaamstellingscode. Na het ontvangen van het kentekenbewijs kun je een geel kenteken aanvragen. Dit kun je doen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Via de RDW locatiewijzer kun je een erkende kentekenplaatfabrikant vinden. Tot slot moet je laten weten aan je verzekering dat de snelheid van je voertuig is aangepast: hun gegevens moeten up-to-date zijn! Zoals je hierboven las, blijft je premie hetzelfde na het ombouwen van je scooter.
Snorfiets omkeuren naar bromfiets: wat zijn de voordelen?
Je snorfiets laten omkeuren tot bromfiets heeft twee belangrijke voordelen:
- Je reist sneller
- Je hoeft geen nieuwe scooter te kopen om 45 km per uur te rijden
Als je sneller wilt rijden, bijvoorbeeld omdat je toch een helm moet dragen, dan is het omkeuren dus zeker de moeite waard. Het brengt wat kosten met zich mee, maar het blijft stukken goedkoper dan het aanschaffen van een nieuwe brommer.
Kan je een e-scooter ook laten omkeuren?
Dat kan zeker. Er zijn natuurlijk verschillen tussen de e-scooter en de benzinescooter, maar het ombouwen van snorscooter naar brommer is altijd mogelijk. Dat mag ook wel, want de e-scooter is flink in opkomst! Hou er rekening mee dat ook de elektrische scooter na het ombouwen ook gekeurd moet worden door de RDW erkende instantie, waarna je de gele kentekenplaat kunt bestellen.
Snorfiets ombouwen naar bromfiets: de kosten
Er komen wat kosten kijken als je je snorfiets gaat ombouwen naar bromfiets. Voor de keuring door de RDW gelden vaste kosten. Deze bedragen op het moment van schrijven 108 euro, inclusief het opsturen van een nieuw kentekenbewijs. Daarna moet je een gele kentekenplaat bestellen. De kosten daarvoor liggen tussen de 25 en 45 euro. In totaal ben je voor het keuren plus de kentekenplaat dus tussen de 130-155 euro kwijt. De kosten voor het ombouwen kunnen variëren. Dit heeft te maken met:
- De staat van je snorfiets: als deze goed onderhouden is, is het makkelijker
- Het model snorfiets
- De service die jouw scooter specialist aanbiedt.
Snorfiets ombouwen naar bromfiets: de service van Voordeelscooters
Tijd om je snorfiets om te laten bouwen naar een bromfiets? Dan helpt Voordeelscooters je graag. Bij ons is het mogelijk om het ombouwen te laten doen.
Je snorscooter laten omkeuren in het kort
We zetten nog even op een rijtje wat je moet weten over het omkeuren van je snorfiets naar bromfiets:
- Technisch gedeelte: opvoeren van de snelheid
- Keuring door de RDW: afspraak maken op de website
- Na keuring vraag je een gele kentekenplaat aan
- Omkeuren van snorfiets naar bromfiets is ook mogelijk bij e-scooters
- Voordeelscooters rekent geen arbeidsuren voor het ombouwen in combinatie met een onderhoudsbeurt
- Verzekeringspremie blijft hetzelfde na ombouwen
- Geef wel aan de verzekeraar door dat je na het ombouwen een 45 km brommer hebt
Heb je nog vragen? Neem dan vooral contact op met het support team van Voordeelscooters.